Psychoterapia Młodzieży
Psychoterapia Młodzieży

Na czym polega psychoterapia młodzieży w naszym ośrodku

Jeśli Twoje nastoletnie dziecko ma trudności adaptacyjne w szkole, jest nieśmiałe, zmaga się z lękami, pojawiają się u niego zaburzenia zachowania (m.in. wybuchy agresji, nadpobudliwość, absencja szkolna), ma niską samoocenę warto skorzystać z formy pomocy, jaką jest psychoterapia młodzieży.

„Okres dojrzewania to głęboki kryzys psychiczny, o którym napisano, że to „czas małej śmierci”, kiedy unicestwieniu ulega nasze dzieciństwo, nasza omnipotencja, poczucie omnipotencji naszych rodziców. W ciągu kilkunastu, kilkudziesięciu miesięcy stajemy się w wymiarze biologicznym, psychologicznym, społecznym i rodzinnym kimś zupełnie innym. To bardzo trudne. Dla dziecka i dla rodziny.” dr Maciej Pilecki.

Pomoc psychoterapeuty obejmuje profesjonalne wsparcie w trudnościach związanych z czasem dorastania. W ciągu kilku lat nastolatek musi zaadaptować się do fizycznych zmian w ciele, zmian roli społecznej, zmian w osobowości, w postawach wobec własnej i przeciwnej płci. To wyzwanie może powodować różne problemy psychologiczne i emocjonalne. Skuteczne pokonywanie trudności wieku adolescencji wymaga stabilnego poczucia własnej wartości, umiejętności rozpoznawania własnych emocji i tego, co się za nimi kryje oraz strategii radzenia sobie z czynnikami stresogennymi.

Pierwsze spotkanie ma charakter konsultacyjny. Obecni są na nim rodzice wraz z nastolatkiem. Spotkanie rozpoczyna się od wywiadu z opiekunami celem poznania dotychczasowego przebiegu rozwoju dziecka, systemu rodzinnego oraz zebrania informacji o psychospołecznym funkcjonowaniu nastolatka. Rodzice mają możliwość upewnienia się, że nastolatek będzie pracował w bezpiecznej atmosferze pod opieką profesjonalistów. Wyrażają również zgodę na dalszą pracę ich dziecka z terapeutą.

W dalszej kolejności, terapeuta pracuje z nastolatkiem indywidualnie. Wstępne konsultacje obejmują od 3 do 6 spotkań i trwają do momentu postawienia wstępnej diagnozy problemu. Wówczas, na spotkanie ponownie zapraszamy rodziców celem omówienia postawionej diagnozy i planu dalszej pracy terapeutycznej.

W razie potrzeby nastolatek kierowany jest na konsultację psychiatryczną lub pedagogiczną. W niektórych przypadkach, po pierwszej konsultacji rodzice mogą otrzymać sugestię o  podjęciu terapii rodzinnej, terapii par lub psychoterapii indywidualnej.

Terapia w nurcie psychodynamicznym różni się od innych metod terapeutycznych szerszym spojrzeniem na niepokojące Rodziców objawy pojawiające się u ich dzieci. Skupiając się wyłącznie na zachowaniu nastolatka, umyka nam istota problemu. Każde zachowanie niesie ze sobą ważne informacje o wewnętrznym życiu dziecka, których czasem nie potrafi w inny sposób uzewnętrznić. Terapeuta pojawiające się u nastolatka trudne zachowania, traktuje jako drogowskazy do znalezienia pierwotnej przyczyny tych trudności.

Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologa?

Nie każdy problem wychowawczy jest koniecznym powodem do wizyty w gabinecie psychologicznym. Często pomoc dla nastolatka znajduje się w obszarze możliwości rodziców.  Jednak zdarzają się sytuacje, gdy pomimo rodzicielskich starań i dobrych chęci, nastolatek wciąż nie radzi sobie z wyzwaniami wieku dojrzewanie, a uciążliwe, destruktywne objawy się nasilają. Wówczas, skorzystanie z pomocy specjalisty jest wręcz konieczne i niezastąpione.

Pomagamy nastolatkom doświadczającym:

  • zaburzeń rozwoju emocjonalnego i społecznego (mają niską lub chwiejną samoocenę, są nieśmiałe, zamknięte w sobie, trudno nawiązują kontakt z dorosłymi i/lub rówieśnikami),
  • trudności szkolnych lub całkowitego braku zainteresowania kontynuacją edukacji,
  • zaburzeń zachowania  (nadpobudliwości, impulsywności, agresywności, trudnościami w dostosowaniu się do norm i zasad, przemocy rówieśniczej),
  • zaburzeń jedzenia (anoreksji, bulimii, otyłości),
  • trudności związanych z sytuacją rodzinną (rozwód rodziców, zmiana miejsca zamieszkania, choroba),
  • zaburzeń nerwicowych, ataków lęku i paniki (fobii społecznej),
  • zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych (natręctwa),
  • depresji lub długotrwałego obniżenia nastroju,
  • zachowań autodestrukcyjnych i skłonności samobójczych (samookaleczania),
  • uzależnień,
  • traumy (udział w wypadku, śmierci bliskiej osoby),
  • przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej,
  • chorób psychosomatycznych (nieustępujących mimo poprawnie przeprowadzonej diagnostyki medycznej i leczenia farmakologicznego).

Zasady współpracy

  • Czas trwania sesji terapeutycznej wynosi 50 minut.
  • Częstotliwość spotkań uzależniony jest od diagnozy problemu, zwykle jest to 1 – 2 spotkania w tygodniu. Niezmiernie istotnym jest regularność spotkań z terapeutą, co najmniej raz w tygodniu.  Czynnikiem decydującym o skuteczności terapii psychodynamicznej jest bezpieczna, pełna zaufania i akceptacji relacja, a o taką trudno, gdy spotkania odbywają się co 2-3 tygodnie.
  • W przypadku spóźnienia sesja nie zostaje przedłużona i podlega całościowej opłacie. Niespóźnianie się na sesje terapeutyczne jest ważne nie tylko z uwagi na sprawy organizacyjne, ale jest też częścią procesu terapeutycznego: uczy nastolatka granic, określonego rytmu, w którym rzeczy mają swój początek i koniec.
  • Koszt jednej sesji wynosi 120 zł. Płatność następuje gotówką po każdej zakończonej sesji.
  • Na terapię rezerwujemy dla nastolatka konkretny termin w tygodniu. Dlatego odwołanie wizyty przez Rodzica, uniemożliwia nam zapisanie innej osoby na ten termin. Przyjmujemy zatem zasadę, że w sytuacji nieobecności, Rodzic pokrywa 50% kosztów sesji albo 100% w przypadku, gdy anulowanie nastąpi w terminie krótszym niż 6 h przed planową sesją.
  • W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość odrobienia sesji w ustalonym z terapeutą terminie.
  • W przypadku odwoływania sesji sms-em, zarówno terapeuta, jak i Rodzic potwierdzają otrzymanie smsa.
  • W przypadku długotrwałych chorób i innych sytuacji losowych istnieje możliwość zawieszenia terapii i powrotu do niej po ustalonym z terapeutą czasie.
  • Nieobecność na sesji bez uprzedzenia i informacji albo nieuiszczenie zaległej opłaty oznacza rezygnację z dalszych konsultacji.
  • W przypadku odwołania sesji przez terapeutę, zobowiązany jest on do zaproponowania innego terminu spotkania.
  • Terapia może wzbudzić czasowe zaostrzenie objawów, co może spowodować przejściowe pogorszenie funkcjonowania nastolatka, np. zmian nastroju, labilności emocjonalnej, pojawienia się smutku, zniechęcenia, apatii. W trakcie trwania terapii, zwykłym i naturalnym zjawiskiem jest tzw. „opór terapeutyczny”, który często przybiera formę chęci rezygnacji z kontaktu z psychologiem, szukaniem „wymówek”, podważaniem autorytetu terapeuty, itp.
  • W przypadku chęci rezygnacji z terapii z jakichkolwiek powodów prosimy o umożliwienie nam przeprowadzenia jednej sesji domykającej. Jest to niezmiernie ważne dla nastolatka, gdyż daje mu poczucie zakończenia określonego procesu – nawet gdy z różnych powodów proces ten może być negatywnie oceniany. 
  • Do podjęcia właściwej terapii niezbędna jest zgoda obojga prawnych opiekunów dziecka.
  • Rodzice nastolatka uczestniczą w procesie psychoterapii poprzez okresowe konsultacje z psychoterapeutom

Nasi psychoterapeuci prowadzący terapię:

  • Joanna Firlej-Ciasnocha
    Joanna Firlej-Ciasnocha

    Pracuje w nurcie psychodynamicznym. Kwalifikacje uzyskała w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Ukończyła dwuletni kurs socjoterapii i psychoterapii dzieci i młodzieży oraz kurs Psychoterapii i Poradnictwa Polskiego Instytutu Psychoterapii Integratywnej. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie seksuologii klinicznej, których opiekunem merytorycznym jest prof. dr hab. Zbigniew Lew Starowicz. Swoje doświadczenie zdobywała min. w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II w Krakowie. Współpracowała także z Uniwersytetem Rzeszowskim prowadząc zajęcia z psychologii rozwoju i wychowania. Prowadzi szkolenia kadry medycznej, pedagogicznej, jak również warsztaty dla dzieci i rodziców. 

    Specjalizuje się w krótko- i długoterminowej psychoterapii indywidualnej osób dorosłych i dzieci.

  • Karolina Micał
    Karolina Micał

    Kwalifikacje do prowadzenia psychoterapii uzyskuje w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Pracuje pod stałą superwizją. Odbyła kurs Stosowanej Analizy Zachowania.

    Swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe zdobywała w pracy jako psycholog na Dziennym Oddziale Rehabilitacji Psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim nr 2 w Rzeszowie. Obecnie pracuje w poradni Autyzmu dla dzieci i młodzieży w przychodni specjalistycznej nr 1 w Rzeszowie.

    Specjalizuje się w psychoterapii indywidualnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych a także poradnictwie dla rodziców. Udziela pomocy osobom z zaburzeniami neurorozwojowymi (spektrum autyzmu).

  • Magdalena Mróz
    Magdalena Mróz

    Kwalifikacje do prowadzenia terapii uzyskała w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Ośrodku Szkoleń Systemowych w Krakowie. Ukończyła także dwuletnie studia podyplomowe "Psychokorekcja zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży" na Uniwersytecie Śląskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując terapeutycznie w placówkach typu interwencyjnego, socjalizacyjnego oraz terapeutycznego. Systematycznie podnosi swoje kompetencje zawodowe poprzez udział w konferencjach i szkoleniach dotyczących psychoterapii oraz systematycznej superwizji.

    Specjalizuje się w psychoterapii dzieci i młodzieży, terapii rodzin oraz poradnictwie dla rodziców.

  • Magdalena Szporko
    Magdalena Szporko

    Kwalifikacje do prowadzenia psychoterapii uzyskała w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Pracuje w nurcie psychodynamicznym, pod stałą superwizją certyfikowanych psychoterapeutów. Członek Polskiego Towarzystwa Psychodynamicznego.

    Systematycznie szkoli swoje umiejętności na konferencjach, sympozjach poświęconych problematyce zdrowia psychicznego i psychoterapii. Doswiadczenie zawodowe zdobyła pracując na Oddziale Ogólnopsychiatrycznym Klinicznego Szpitala Specjalistycznego nr 1 w Rzeszowie;  Klinicznym Oddziale Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży w Łańcucie; SP nr 22 z Oddziałami Integracyjnymi w Rzeszowie i jako wolontariusz.  

    Pomaga osobom zmagającym się z problemami relacyjnymi, zaburzeniami osobowości, zaburzeniami lękowymi, w depresji i po różnego rodzaju utratach, przeżywającymi problemy związane z orientacją nieheteronormatywną. Pracuje z młodzieżą i osobami dorosłymi.

  • Maja Gumuła
    Maja Gumuła

    Pracuje w nurcie psychodynamicznym. Kwalifikacje uzyskała w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii Psychodynamicznej, rekomendowanej przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Tam też ukończyła dwuletni Kurs Socjoterapii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży.

    Swoje doświadczenie zdobywała w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Krakowie oraz
    w Zespole ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Rzeszowie. Podnosi swoje kwalifikacje poprzez udział w szkoleniach, seminariach i konferencjach dotyczących psychoterapii i problemów życia psychicznego.

    Prowadzi Psychoterapię dorosłych, młodzieży i par. Ma doświadczenie w interwencji kryzysowej i w pracy z osobami doświadczającymi przemocy w rodzinie oraz borykającymi się z trudnościami w relacjach partnerskich, małżeńskich.

    Pomaga osobom borykającym się z zaburzeniami osobowości, przechodzącym przez kryzysy rozwojowe, związanymi z biegiem życia i zmianą pełnionych ról, a także doświadczającymi nagłych utrat. Pracuje pod stałą superwizją.

  • Monika Tur
    Monika Tur

    Kwalifikacje uzyskała w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Ukończyła także dwuletnie Psychodynamiczne Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży oraz studia podyplomowe "Psychologiczne Wspomaganie Rozwoju Dzieci i Młodzieży z Trudnościami" na Uniwersytecie Wrocławskim.

    Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując na Oddziale Dziennym Psychiatrycznym Klinicznego Szpitala Specjalistycznego nr 1 w Rzeszowie, a także w szkołach, placówkach typu socjalizacyjnego oraz stowarzyszeniach i fundacjach. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej. 

    Specjalizuje się w psychoterapii indywidualnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

  • Paweł Kopeć
    Paweł Kopeć

    Dyplomowany psychoterapeuta psychodynamiczny. Członek Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej. Kwalifikacje uzyskał w ramach czteroletniej Szkoły Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Pracuje pod stałą superwizją certyfikowanych superwizorów. Sukcesywnie doskonali swoje kwalifikacje poprzez udział w szkoleniach, seminariach dydaktycznych oraz konferencjach poświęconych problematyce zdrowia psychicznego.

    Specjalizuje się w długoterminowej psychoterapii indywidualnej osób dorosłych i młodzieży. Pomaga osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi, z problemami na tle nerwicowym, z zaburzeniami osobowości, osobom w depresji, a także z trudnościami w budowaniu i utrzymywaniu satysfakcjonujących relacji
    z innymi.

Umów się

Umów się za pomocą formularza lub zadzwoń do nas
534 066 978
Rejestracja odbywa się w godzinach 
od 8:00 do 20:00 od poniedziałku do piątku.

Dla Państwa wygody oferujemy terapię w dwóch rożnych, dogodnych lokalizacjach w Rzeszowie

  • ul. Aleksandra Kamińskiego 2 ul. Aleksandra Kamińskiego 2
    35-211 Rzeszów
  • ul. Aleksandra Kamińskiego 2 ul. Osmeckiego 23a/1
    35-506 Rzeszów
TOP